dinsdag 14 september 2010

Geen stageplek nog, maar wel tuinieren

Hoewel ik nog geen stageplek heb (morgen wel een gesprek met Jan Schrijver van De Lepelaar), heb ik toch getuinierd afgelopen zaterdag. En wel op de Slootertuin in Badhoevedorp. Het is een biologisch dynamisch moestuinenplek onder de rook van Schiphol. Je hoort de vliegtuigen en de snelweg A9, maar als je daar op het landje staat, is het een prachtige plek met kleine boomgaarden, bessenstruiken en ongeveer 60 tuinen.

Hier heb ik meegeholpen om een composthoop te maken. Iedereen gooit in de loop van de week/maand zijn tuinafval op een berg (wel takken, aarde en blad gescheiden). Vervolgens wordt er van dit materiaal een echte hoop gemaakt. Eerst wordt de ondergrond omgeploegd met een schep, dan komt er grover materiaal op (valfuit en takken bijvoorbeeld) en vervolgens het bladmateriaal met af en toe een laag aarde om het te laten broeden. Eerst beginnen met de randen, zodat er een mooi vierkant ontstaat en niet een bult om vervolgens het midden te vullen. Als laatste komen er preparaten op.

Het was heerlijk om het bladmateriaal in fijne stukjes te hakken met een schep en met een vork op een kruiwagen te laden en weer af te laden op de composthoop.

Aardappeltjes in het witte schaaltje naast schaaltjes met nieuwe zaadjes.


Thuis heb ik vervolgens mijn eerste aardappeltjes geoogst. Cool!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten