zondag 12 september 2010

Zoekt en gij zult vinden


Van de week had ik fijne groendag. Ik moest immers op zoek naar een stagebedrijf. Ik vond eerst 's ochtends nog een mooie lijst op de site van Demeter. Daar vond ik het bedrijf van de toekomstige Haarlemse tuinder ook in s' Gaveland, Land en Boschzigt. Eerst reed ik naar Vrij Waterland in het zuiden van Haarlem. Hier ligt ca. 1 ha grond die vooral voor groenten van de Vrij School en andere scholen wordt gebruikt. Hartstikke goed natuurlijk. Het zag er alleen niet zo toenaderbaar uit. Misschien omdat er zoveel scholieren rondlopen?

Vrij Waterland in Haarlem
 Vervolgens reed ik naar 's Graveland en hoopte daar Erik, de Haarlemse tuinder te vinden. Het plaatsje ligt vlak bij Hilversum en de Vinkeveense Plassen. Het is daar prachtig groen met mooie oude bomen. Aan een drukke weg vond ik Land en Boschzigt en Erik. De vrolijke Haarlemmer is zelf ook op latere leeftijd begonnen met Biologisch Dynamische landbouw aan de Warmonderhof. Hij kwam uit de zorg en heeft die twee achtergronden gecombineerd en is nu verantwoordelijk voor de zorgtuinderij. Ik heb hem van alles gevraagd over stages, over het project in Haarlem en over de tuin in 's Graveland. Verschillende stages doen was wel het belangrijkste advies.

Vanaf de wijngaard over de drukke weg naar de tuinderij
Land en Boschzigt is prachtig, maar wel wat klein, ca. 3 ha. De tuinder, Symen Brandsma vertelde dat hij eerder aan het verdeelcentrum leverde, maar dat leverde zoveel stress eigenlijk op (lange dagen, zeer efficiƫnt werken, etc.) dat hij dat, nu hij wat ouder is, heeft losgelaten. Hij levert direct vanuit zijn winkel - die goed leek te lopen, want er waren heel wat mensen op het erf - de zorgtak en een horecatak. In de herfst en winter is er niet zo veel te doen, maar wellicht dat ik in het voorjaar daar stage ga lopen. Het klikte in ieder geval goed.

De tuinderij ligt tussen de bossen bij 's Graveland
Een kleine tuinderij heeft klein materiaal
Land en Boschzigt heeft sinds 2 jaar een wijngaard

Na deze inspirerende ontmoetingen, waagde ik het erop om naar de Noorderhoeve te gaan, vlakbij Schoorl (85 kilometer rijden). Dit is een groot gemengd bedrijf (ca. 50 ha) en dat heeft mijn interesse. Bij een gemengd bedrijf kan je namelijk de kringloop zo gesloten mogelijk maken (eigen mest op eigen tuin). Helaas werd ik daar wat minder hartelijk ontvangen. Er was nu geen tijd, ik moest maar een mailtje schrijven. Goed, ik heb wel even rond mogen kijken en het is prachtig.

De Noorderhoeve ligt aan de duinrand
Met kas en koeien
En stal
En schapen
En nee, ze hebben nog niet gereageerd op mijn mail van afgelopen woensdag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten