maandag 7 februari 2011

Andijviesoep

Vorige week kreeg ik op mijn verjaardag een fantastische kist met groenten: pompoen, schorseneren, ui, spitskool, aardappelen en echt nog veel meer. Heerlijk! Wie zegt dat er in de winter geen diversiteit is in groente?

Er zat ook een enorme andijvie in. Hiervan heb ik van de week al salade gemaakt met dadels, zachte kaas en walnoten, maar er was nog zo'n berg over! Zin in stamppot had ik niet, dus maar weer zelf aan het recepteren geslagen met wat overgebleven groenten. En eerlijk, ik vond het lekker! Dat kan ik je niet onthouden.

Startende andijvie in de koude kas


Ingrediënten:
• andijvie
• paar aardappelen
• overgebleven groenten (broccoli, wortelpeterselie, stukje witte kool)
• rode ui
• knoflook
• mosterzaadjes
• verse tijm
• verse mosterdkiemen uit je raamtuin
• crème fraîche
• mosterd

Fruit de ui en knoflook met verse tijm en mosterdzaadjes in olie tot de ui glazig is geworden en doe de kleingesneden aardappeltjes er nog even bij. Blussen met water en de overige kleingesneden overgebleven groenten kunnen er bij. Dit is om de soep wat meer body te geven, andijvie slinkt enorm.
Natuurlijk wel alles wassen, want zand in je soep is minder lekker. Dat geldt zeker voor de andijvie, die je er als laatste groente (na een minuut of 12 in stopt). 5-10 minuten koken en dan met de staafmixer alles klein maken (zo klein je wil). Nog weer even aan de kook brengen. Een lepel crème fraîche en een lepel mosterd mengen. De soep in de kommen inschenken, een lepeltje crème mosterd er door en verse mosterdkiemen erop en bijvoorbeeld eten met speltcrackers met pindakaas.

1 opmerking:

  1. Kijk, dat vind ik een prachtige manier om een (blad)groente te verwerken. Wie denkt daar nu aan? Klinkt lekker.... dat vond jij dus ook:)
    Om in gedachten te houden!
    Ik had vanavond genoeg trek om van die andijvie een stamppot te maken, maar ja, echte andijvie kennen ze hier niet in Bayern, alleen maar salade andijvie (wat slapper soort, daar stoof je snot van).

    BeantwoordenVerwijderen